Dag van het Hindelooper Taalgilde

Op zondag 28 april organiseert Museum Hindeloopen, samen met Dyami en Kenneth Millarson de Dag van het Hindelooper Taalgilde!

Dyami en Kenneth bestuderen Friese talen, waaronder het Hindeloopers. Hun doel is om oude Friese talen nieuw leven in te blazen. Ook bij Museum Hindeloopen wordt uitgebreid aandacht besteed aan onze prachtige historische taal en daarom bundelen zij samen hun krachten!

De middag staat in het teken van het taalverleden, het taalheden en de taaltoekomst van Hindeloopen. Er is een gevarieerd programma met enkele speciale gasten. Zo zal Eke Folkerts (gedeputeerde Provincie Fryslân) aanwezig zijn, evenals Petra van den Akker (wethouder cultuur bij gemeente Súdwest-Fryslân) en prof. dr. Mathijs Sanders (hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen) sluit aan. Er zullen m.b.t. de Hindelooper taal videoboodschappen van over heel de wereld vertoond worden en Anske Smit zal enkele gedichten voordragen.

Ook wordt het 'Beknopt woordenboek Nederlands-Hindeloopers' gepresenteerd, geschreven door Dyami en zijn vader Kenneth. Dit woordenboek is opgesteld in de oudste nog levende Hindelooper spelling en biedt een mooi fundament voor het verder uitbouwen van de Hindelooper taal.

Het programma vindt plaats in gemeenschapscentrum De Foeke (Nieuwstad 49

8713 JN Hindeloopen) en start om 13.00 uur.

Aanmelden kan via info@museumhindeloopen.nl of 0514 521420.

Wilt u uw voorliefde voor de Hindelooper taal inzetten en bijdragen aan het voortbestaan van onze prachtige taal? Dan zien we u graag zondag 28 april!

Website Museum Hindeloopen