Golven van verleden
“Ik vond het interessant om juist te kijken naar wat níét direct opvalt – naar sporen van het verleden die langzaam zijn weggeëbd.”
Beeldend kunstenaar en scenograaf Madelief van de Beek verbleef tijdens haar residentie in Hindeloopen – een plek met een rijke cultuurhistorie. Toch viel haar iets op: de sporen van het verleden waar het stadje ooit op dreef, zijn grotendeels verdwenen.
“Alles in Hindeloopen draait eigenlijk om de Zuiderzee. Maar die is er nu niet meer – door de Afsluitdijk. Die zee voel je nog wel… maar je ziet haar niet.”
In haar werk onderzoekt Madelief wat verdwenen is, en wie te vaak buiten beeld blijft. Ze richtte zich op de traditionele klederdracht van Hindeloopen – maar dan niet op de bekende bloemen en vogels die vaak in de schilderkunst en textiel worden benadrukt. Haar oog viel op iets anders: de ruitjes. En daarmee ook op de rol van de vrouwen.
“Vrouwen mochten vroeger niet naar de kunstacademie. Maar via de huishoudelijke kunstvormen, zoals klederdracht, kun je hun vakmanschap en creativiteit toch terugvinden en waarderen.”
In het bijzonder raakte ze gefascineerd door de zondook - een grote hoofddoek met diepe kleuren en symboliek. De kleuren, patronen en vouwen bevatten verborgen boodschappen over de vrouw die hem droeg. In haar installatie gebruikt Madelief de vorm van een golf - een krachtig gebaar naar de verdwenen Zuiderzee én de stille kracht van Hindeloper vrouwen.
“Die golfvorm, gemaakt met elementen uit de klederdracht, brengt iets van de zee terug in het heden.”
Over Madelief
Madelief van de Beek is beeldend kunstenaar en scenograaf. Ze onderzoekt de gelaagdheid van een plek – historisch, sociaal en landschappelijk – en brengt die samen in harmonieus vormgegeven installaties. In Hindeloopen dook ze in de geschiedenis van vrouwen, textiel en de verdwenen zee.
Te zien in Hindeloopen
Het werk van Madelief is te zien in Museum Hindeloopen - tussen de verhalen van het water en het vakmanschap.